Thursday, November 22

kombinasi

seminggu yang lepas
saya cuti satu minggu terus
cuma ambil cuti 2 hari
lagi tiga hari kolej bagi cuti
deepavali & awal muharram

sepanjang satu minggu menjadi suri rumah sepenuh masa 
pening jugak laa nak masak apa 
dan hey sape kata jadi suri rumah tak busy
busy sangat tahu..hihi
nak nak kalau ada anak kecik dan comey eh? :)


selalunya
kalau saya masak
menu mesti ada satu kombinasi yang betul
contoh:
atau
kuah singgang + ikan goreng + budu atau belacan
atau
kari daging/ikan/ayam + sambal belacan + ikan kering
atau
atau apa lagi eh?


boleh jadi gemuk saya kalau ada lauk-lauk ni semua
mesti bertambah dua kali hihi

 
jadi
salah satu kombinasi menu yang terfikir nak masak minggu lepas ialah
daging masak merah makan dengan kuah sayur lemak dan nak bagi rasa masin-masin sikit goreng la ikan kering 2 3 ekor 
yumsss :)

resepi untuk sayur lemak boleh ikut link kat atas
hari ni saya bagi resepi untuk daging masak merah je k

Bahan-bahan:
daging - direbus dengan asam keping
bawang putih, bawang merah, halia - dikisar
cili giling 
sos tomato
sos cili
bawang besar - dimayang
garam dan gula
minyak 

Cara-cara:
bila air rebusan daging tadi hampir kering
masukkan minyak, bawang kisar, cili giling
biarkan hingga hampir kering
dah hampir kering masukkan sos tomato, sos cili, bawang besar dan garam & gula

siap!!

boleh la buat menu untuk berbuka puasa hari ni


4 comments:

sue. said...

ini meamng terbaik la kakak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tengok gambar je dah terliur...yumssss

sapphire said...

akak yang puasa ni lagi la :D

cik violet said...

gambar. perfection!

sapphire said...

thank you cik violet :)