Friday, July 21, 2017

cerita pgroom

dekat postgraderoom ni saya ada seorang kawan, Taher yang bukan orang Malaysia
originally from Palestine tapi dah banyak tahun dah merantau
katanya pernah tinggal di France beberapa tahun
dan pernah datang ke Brunei pada tahun 1996
entah..dia memang banyak jalan
(bulan puasa yang lepas dia sebulan merantau sabah sarawak)

ok itu intro hehe

so  Taher ni..semalam dia tunjuk message2 dia dengan seorang officer ni
officer landfill yang tempat kami ambil sample
saya tengok dia start the conversation dengan "Salam brother"
ok..takde apa lah kan
sebab dikalangan orang-orang arab kat sini diorg memang kalau bertegur sape akan cakap macam tu "Salam brother..how are you..selamat? Alhamdulillah" pastu salam peluk cium atau kalau bukan dengan bukan islam diorg akan cakap "morning brother bla bla bla..."
ok..
pastu saya bacalah message taher ni..
bla...bla..bla...just to confrim with you regarding bla bla bla
dan dia akhiri message dia dengan "Thanks abang"
like..............................tergelak saya kat situ juga (dia pun tengok pelik hahahahha)
dia cakap why??whats wrong?? brother in malay abang right??
hahaha mesti lah brother in malay abang..tapi kita tak guna perkataan tu sesama lelaki
kan?? betul tak kawan-kawan melayu saya sekalian haha
so sekarang dia tengah tunggu officer tu reply apa hahaha

adoi laa
kadang-kadang kelaka juga dia ni
kadang-kadang pening juga

tapi english dia power
tak macam saya
haihhh....
kalaulah saya pandai menulis dalam english
bercakap dalam english
dengan lancarnya
haihhh...

(tapi ada hati nak belajar mandarin kihkihkih)


No comments: