Monday, April 25, 2016

seminar

dua minggu lepas saya join satu conference anjuran UPM di Putrajaya
all aceppted papers akan di publish dalam journal tapi cuma SCOPUS je la
memandangkan saya tak ada lagi published paper maka join je lah...sebagai permulaan
korang dah ada berapa banyak paper yang di publish?
berapa banyak ISI paper? Q1 ke Q2 ke Q3 ke Q4?
saya xde lagi. yang tak sure bila akan di publish..
conference yang lepas anjuran UM tu rupanya tak akan di publish dalam mana2 journal
(hampeh betul..saya tertipu huhu)

tapi macam biasa apa yang best bila dapat join conference ni
saya dapat jumpa mereka mereka yang expert dalam macam2 bidang
untuk conference kali paper yang dibentangkan kebanyakkan dalam bidang OSH
tapi ada juga bidang air quality, water quality dan semestinya waste management (topic kesukaan)
dan tak sangka juga ramai dah yang buat research on waste management
(hahahah saya baru tahu..nampak sangat tak tahu pape)
cuma yg sama atau lebih kurang dengan topic saya belum jumpa lagi
yang ada pasal leachate quality, e-waste, recycle dan ada yg cuma present review paper on waste management
tapi best dapat berkenalan orang orang waste management dari UPM, UIA, UMT
topic untuk bidang bidang lain tak kurang menariknya
ada yg buat kajian guna semula air hujan untuk kegunaan domestik
ada yg buat pasal kandungan heavy metal dalam toys murahan
ada yg buat quality udara sebelum dan selepas jerebu
menarik...sedikit sebanyak bertambah lah sikit pengetahu saya yg tak berapa nk byk ni hehehe

sempat juga jumpa pensyarah masa saya uat degree dan master kat ukm dulu
dan sempat berbual dengan dua orang dari sarawak yang bekerja dalam bidang elektronik tapi  scope pekerjaan berkaitan dengan e-waste. menarik :)

bila sampai giliran saya kena present plak
fuuhhh fuhhhh
macam macam soalan ada hahaha
nasib baik dapat jawab dengan jayanya T_T
maklumlah paper yg saya present ni cuma prilimanary research je
jadi macam-macam benda lah yg boleh ditanya
tapi semua pun ada sebab dan musababnya. so saya jawab je la apa yg patut haha

overall, saya suka join conference
walaupun ada tahap ke-tension-an-nya (writting paper, results and all)
tapi saya suka
plus dua minggu lepas saya dalam keadaan sangat sangat penat
dengan sampling. labwork. Tuhan saja tahu betapa penatnya
Alhamdulillah ada conference yg boleh saya berehat sekejap dari kerja2 lab
(bila fikir tahap kepenatan time..terus rasa nk menangis hahahha)
kalau apa-apa terjadi kat sana tolong tengok2kan umar n fatimah ye

ok lah
some photos to share
tak banyak gambar yg ada
maklumlah datang sorang
segan segan je nak minta orang ambilkan gambar kita hehehe

(seriuosly baju buat perut saya nampak buncit 10kali ganda. benci i)

presenter yg pertama. fuuhh fuhhh. :D

ok lah
tu je
sekarang tengah cari cari conference yg boleh publish ISI journal
UM nak dua ISI journal. kalau tak takleh grad T_T
doakan eh semua
:)

3 comments:

Anonymous said...

Nilam,
Sv and kwn2 sy bgtau,cnference yg boleh publish paper isi,xdikira sebagai jurnal isi..
Kite kena hantar kt jurnal isi..bkn cnference...
In case saya salah,let me know..��

Unknown said...

owh yeke..??? oh noooo! jangan r...
sbb kwn saya join satu conference ni dan paper dia dah publish ket elsevier ...Q3 rasa...tak dikira gak ek??

plus saya fikir kita kena join conference juga kan dlm n luar negeri kan? so saya ingatkan mcm menyelam sambil minum air la..ala tak dikira ke?? T_T

#menangisbawahmeja

Anonymous said...

Takut itu rules sv sy..nanti tlg tanya tnya sv awk..he2..kalo sbnrnya boleh,best la..