Friday, December 25, 2015

osaka-des

bersambung lagi kita ke edisi berjalan-jalan di Jepun
kali ni kita ke Osaka!!
kalau dalam train tu...bila tiba kat satu-satu station
driver train tu akan cakap "Osaka des...osaka des" "Ritto des...Ritto des"
entah la apa maksud "des" tu... (nanti google)

saya ke Osaka seorang diri...balik hari je pun
sebab kawan saya ke Tokyo
(saya taknak gi tokyo dua kali..plus duit tak cukup #jujursungguh)
saya pergi pada hari sibuk satu dunia #prayforparis
yups masa kejadian tembak menembak di paris tu
tapi bila dah sampai hotel baru saya tahu pasal berita ni
sebab handphone xde internet kan
(dan jepun mana ada wifi seluruhnya. tipu semata)
kalau dah tahu....mungkin saya stay kat hotel je kot

nak ke osaka senang je
kalau dari bandar Ritto akan ambil masa lebih kurang 2 jam
kalau dari Kyoto station dalam 1jam je
dan kena naik turun tukar train dan subway
boleh google train apa..subway apa...platform apa...
yang saya tahu last sekali saya turun di subway station Shinmori Furuichi
sebab paling dekat dengan rumah kawan saya yang dah 4 tahun tinggal di Osaka
kawan saya ni kawan masa undergrad kat UKM dulu
sekarang dia kat osaka sebab ikut husband yang kerja kat Panasonic kat sana

dalam perjalanan

dari Shinmori Furuichi subway station kita ke jalan sikitlah untuk sampai ke rumah kawan
osaka ni macam kyoto juga kot...bandar kecil je...tak ramai orang yang kelihatan huhu
mana pergi semua orang? 

selepas berhari-hari makan tempura-rendang daging brahims
datang ke osaka ni dapat la merasa nasi lemak ikan bilis
dan dapat jumpa Darwish dan Alesya dan kembarnya Aleya
terubat rindu kat Umar dan Fatimah
darwish sangat banyak cakap..dan cepat mesra dengan orang
kejap je dah nak aunty ... nk solat dengan aunty...nk makan dgn aunty hehehe
adakah saya sangat aunty aunty yang disukai ramai? hahahaa

comelkan budak dua orang ni
sebijik macam umar dan fatimah

lepas makan nasi lemak
borak borak - main game dengan darwish
kami bergerak ke Osaka Castle..satu2nya tempat yg saya pergi kat osaka
sebab money constrain dan time constrain heee
tapi paling kurang dapat bawa kawan saya berjalan ambil angin juga hehe

saya tak ingat dah macam mana nak ke osaka castle ni
rasanya kena ambil subway dan akan stop betul betul depan taman sebelum sampai ke osaka castle ni
tapi disebabkan tiba-tiba je hujan
agak lebat jugak dan kami tak bawa payung plak
(padahal ramalan dah cakap dah akan hujan...tapi degil taknak percaya)
makanya saya tak pergi pun ke osaka castle
sempat berjalan-jalan kat taman ni je
tapi cantik.......sangat! kalau musim bunga mesti lagi cantik...
nampak tak osaka castle kat belakang?
sayangnya tak dapat pergi T_T
 
 
typical gambar hehe
kalau nak hantar kat utusan bulan puasa nanti pun ok gak ni
hahaha
tapi cantiknya...
dan camtu je la
balik tu kitorang ke Yodobashi
just next to osaka station
tiap kali ke yodobashi mesti rasa nak beli semua toys yang ada
mesti rasa nak beli semua peralatan elektri yg comel2
harap ada rezeki lagi untuk explore osaka

 thanks Has sebab masak nasi lemak dan bawa jalan-jalan
kat malaysia punya lah susah nak jumpa
bila kat tempat orang berusaha sungguh nak jumpa hehehe

****

winter di tokyo
summer di melbourne
authum di kyoto-osaka
spring kat mana plak nanti?

No comments: