Tuesday, August 25, 2015

icwme 2015


IMG_1232[1]

hari khamis yang lepas, selepas beberapa hari berkurung dalam rumah saya akhnirnya dapat keluar melihat dunia. wohooo. gembira tak terkata. faham sajalah bila dalam pantang kerjanya duk rumah je lah. boringnya Tuhan saja yang tahu (bukan ke dulu nak sangat rehat-rehat kan).

jadinya kebetulan khamis dan jumaat tu saya ada join satu seminar ni, International Conference on Waste Management and Environment 2015. Sepatutnya saya present paper tapi disebabkan hal-hal berbangkit seminggu sebelum tu saya pun rasa takpelah. Paper yang sepatutnya kena present tu kita submit je kat mana-mana journal. Plus, supervisor tak tengok pun keadaan paper tu. entah ok ke tidak. jadi tambah-tambah lah saya tak ada hati nak present. hiksss (alasan sangat kan).

disebabkan dah bayar rm345 dan mummy bagi green light untuk pergi dengan syarat tak boleh drive sendiri. saya pun ok ok. no problemo. hehe. Bestnya dapat keluar rumah. :p

 
IMG_1221[1]

kebetulan pagi tu mood dua orang Askar tu baik sungguh. macam merestui pemergian mummy ke seminar dengan hati yang tenang dan tanpa drama air mata

ICWME 2015 merupakan tahu kedua dianjurkan dengan kerjasama Institute of Biological Science, UM. Tahun lepas kebanyakkan peserta datang dari Thailand, tahun ni ramai datang dari India, Sri Lanka, Tehran, Jepun, Hong Kong, Yaman, Indonesia. Sangat-sangat interesting bila tengok research pasal waste management dari negara-negara ni. Dan betapa negara kita masih sangat-sangat kebelakang dalam hal-hal waste management. Bayangkan negara macam India dan Tehran dah start separate waste dari dulu lagi, kita baru nak start bulan depan. Cuma cara diorang separate waste hanya kepada 2 kategori iaitu dry and wet wasta. tapi ok la kan. Harap sangat program separate waste kat malaysia bulan depan akan berjaya.

IMG_1218[1]
opening speaker daripada Prof. Malika from Sri Lanka

IMG_1224[1]

Satu perkara yang saya nampak ialah ada 2 jenis pengkritik. Biasanya selepas habis kita present akan ada Q&A session kan. jadi saya nampak ada setengah orang ni dia sengaja tanya soalan sedangkan dia dah tahu jawapannya. dan kita yang macam tak tahu jawapannya akan errr….hmmmm….errrr….. kat depan tu. dan yang menanya tadi “LOL I dah tahu jawapannya tapi sengaja nak test dia” boleh ke macam tu?? dan ada setengah penanya dia dah tahu paper budak ni tak bagus dari segi method atau dari segi info yang dimasukkan dalam slide tu tapi dia tak terus kritik macam “ok saya rasa info ni salah!” (oh saya pernah kena macam ni) tapi dia akan bagi komen macam “saya rasa awak patut buat macam ni macam ni..sebab macam ni macam ni” baru lah profesional kan… (bagi sayalah hehe) tak payahlah nak jatuhkan orang yg baru nak naik walaupun awak tu dah tinggi kat atas sana kan.

IMG_1254[1]
last day, ada perbincangan apa-apa sahaja tentang waste oleh 5 ahli panel yang semuanya adalah expert dalam bidang waste dari negara masing-masing: kiri; Prof Jonathan Wong (Hong Kong), Prof. Masaru Tanaka (Jepun), Dato Dr. Nadzri Yahya (menteri di Energy, green technology and water), Prof Paul. H Brunner (Austria), Prof. Enri Damahuri (Indonesia) dan Prof. Kurian Joseph (India). sangat-sangat eye opening presentation. terus rasa betapa sikit ilmu yang saya ada sekarang.

IMG_1253[1]
dan yang paling buat saya teruja sekali bila dapat jumpa dengan Prof. paul H. Brunner ni. Beliau merupakan penulis buku yang saya duk baca selama ni iaitu buku Practical handbook of Material Flow Analysis. Dia juga orang paling expert dalam bidang waste dan semestinya MFA. Dia ni lah perintis kepada MFA. Tanyalah apa-apa pasal waste ke MFA ke pasal environmental management ke dia mesti tahu. macam walking reference book. heheh. Kalaulah saya diberi peluang , masa, dan Prof Brunner ni pun ada masa untuk ajar saya pasal waste dan MFA adoiii laaaa…..bestnya…… :) seriously terasa macam jumpa penyanyi kesukaan hehehe

IMG_1285[1]

best juga sesekali dapat pergi seminar ni kan. dapat jumpa kawan lama. dalam gambar ni yang paling kiri tu work station-mate saya masa jadi student UITM puncak alam, Iza. terkenang kembali kenangan jadi student kat puncak alam. kawan-kawan kat work station, supervisors…dan yang paling kanan tu baru kenal iaitu Sherlyn dari Fakulti Engineering, UM. ada beberapa lagi saya baru kenal tapi segan nak berselfie hehe. ada tu junior masa sekolah MRSM Kota Putra. ada yang dari UIA dari ITB, Indonesia. maklumlah pergi seminar sorang-sorang terpaksa lah fit in dengan entah sape-sape kan kihkihkih

Processed with VSCOcam with c1 preset

walaupun ada orang cakap seminar ni tak ada high impact dia tapi dari segi ilmu yang saya dapat memang tak terbanding impactnya. terus rasa kena study study study lagi sampai pengsan! LOL

ok itu je lah.
jom lah sama-sama kita jadi rajin!
JIA YOU!!!

No comments: