Friday, August 14, 2015


jom kita buat throwback sikit

IMG_0373[1]
gambar ni masa bulan puasa baru-baru ni. ingat tak saya ada cakap yang tiba-tiba saya berselera semacam. makan nasi pun sampai berbukit. sampai terkejut kawan kat sebelah. pastu ingat tak tiba-tiba pulak saya cakap saya dah tak berselera. pulak dah. lauk sedap macam mana pun makan tetap tak habis. macam lauk berbuka dalam gambar ni, masa ni kat Terengganu. Ikan bakar dan sotong bakar bawah jambatan, ayam golek Gong Kapas, gulai daging terengganu, murtabak, budu. semua tu kegemaran saya. tapi nak tahu yang saya sentuh apa je? budu dan ikan bakar. hmmm.

IMG_1157[1]

bulan puasa lepas pun saya ada buat masak lemak udang dan nenas. biasanya kalau masak mesti masak terlebih. jadinya akan makan lauk yang sama sampai dua hari. tak reti nak bajet lagi masak untuk seorang/berdua. jadinya kalau lauk masak lemak udang nenas ni akan jadi lauk lunch dan dinner hari ni. dan lauk lunch dan dinner untuk esoknya pulak. makan pulak dengan sambal belacan. kalau ada ikan goreng pun ok jugak. nasi panas-panas. memang bertambah dua kali jugaklah.

IMG_1071[1]

pastu tiba-tiba je saya mintak mummy belikan ikan salmon kat pasar. kebetulan hari tu mummy nak gi pasar, Pasar seksyen 6, shah alam. ikan kat sana memang fresh. alasan nak ikan salmon? tiba-tiba rasa nak makan ikan salmon. boleh? tapi hari tu saya goreng cuma letak garam dalm black pepper. goreng dengan olive oil sikit. 2 hingga 3 minit untuk each side. makan dengan nasi panas-panas. fuhhh fuhhh. sedapnya. hehe.

IMG_0599[1]

raya baru ni. beriya buat lontong. padahal tahun lepas raya dah 7 hari 7 malam makan lontong. beriya jugak masak rendang daging palembang. padahal bukan style orang terengganu pun masak dua benda ni. isk isk isk. pelik betul. pastu air gas jangan cakap lah. berbotol botol minum. jenis apa? fanta oren? rootbear? f&N? pepsi? coke? semua dibedalnya. macam tak ingat dunia dah.

IMG_1052[1]

pernah tak saya cerita baru-baru ni saya demam. kebetulan mummy ke johor masa tu. jadi tak ada sape yang boleh tolong jagakan fatimah. umar saya hantar school. jadinya terpaksalah jaga fatimah dalam keadaan demam yang setahun sekali tu. faham-faham je la bila demam setahun sekali tu dia punya demam jangan main-main nak bangun pun payah. sedih dan stress jugak lah. hehe. teruknya. jaidnya saya pun makan dua biji panadol. satu biji ubat selesama. kalau ada ubat batuk time tu mesti saya makan jugak. sebab macam nak cepat-cepat baik. tak larat sangat.

Processed with VSCOcam with f2 preset

pernah tak saya cerita saya macam nak pergi holiday. nak pergi jalan-jalan. nak pergi berehat-rehat. nak keluar negeri memang buat masa sekarang tak mampu. dalam negeri pun jadilah. tapi en.MM kerja. kena tunggu dia cuti. pastu pernah tak saya cerita saya selalu doa agar saya dapat berita gembira. berita gembira yang macam mana sekali pun tak kisah. berita gembira dapat kerja kat UMT ke (hehe berangan sokmo). berita gembira dalam data ke. berita gembira dapat biasiswa belajar kat oversea dan elaun sara hidup yang banyak untuk bayar hutang sekali ke (hahaha overlah kau ni). pernah tak saya cerita macam saya penat. ke sana ke sini. mulalah rasa nak ada maid. (padahal bukan suka pun ada orang luar dalam rumah). penat. rasa nak berrehat-rehat tengok instagram. main candy crush. scroll timeline kat twitter. (takde kerja sangat dah tu)

.
.
.
.

selasa baru ni. dan mungkin 2 minggu seterusnya saya akan berrehat-rehat sambil main candy crush. (nak sangat kan. sekarang dah dapat. puas hati?)

sebenarnya. rabu minggu lepas saya datang period. ok. period macam biasa. macam bulan-bulan sebelum ni. cuma kali ni darahnya lain sikit. macam berketul-ketul. macam rupanya hati ayam. tapi kecil-kecil. dalam hati “ok kot…tak ada apa ni kot…mungkin bulan lepas tak datang kot” dan jumaat hari yang saya demam tu. makan panadol dan ubat selsema. tapi kebetulan malam tu en.MM balik kejap. sebab esoknya dia cadang nak ajak family makan-makan kat rumah. jadi jumaat tu jugak saya keluar cari barang-barang. seharian jugak tak makan apa-apa. hari sabtu darah banyak sikit. tapi pekat macam biasa. ahad pun sama. isnin dah sikit-sikit.

hari selasa. pagi-pagi saya ke DOE, putrajaya. pergi library. pastu jumpa pegawai untuk tanya itu ini pasal data yang saya nak. rupanya HQ tak simpan data tu. ke pergi state punya DOE. cadanganya nak pergi hari khamis. sebab rabu ada meeting dengan sv. tengahari tu lepas jumpa pegawai doe, saya ke alamanda.tiba-tiba rasa nak makan sushi. tapi sushi king renovate lah pulak. beli roti boi je utk tengahari. terus balik shah alam. rehat-rehat jap kat rumah mummy sementara tunggu nak ambil umar pukul 5.

tiba-tiba rasa senggugut. sakit sangat. macam first day senggugut. dalam hati “kenapa pulak senggugut time time nak habis period ni?” buat biasa lagi. makin lama makin sakit. sapu minyak angin dengan harapan kurang sikit. tapi tak. ok baring-baring je sambil tengok tv. tiba-tiba rasa nak gi buang air. nak kencing camtu. kat toilet tiba-tiba rasa something keluar. ketulan yang agak besar. sebesar 3 jari saya.terkejut sangat-sangat. Ya Allah Ya Allah Ya Allah…saya perhati betul betul. MasyaAllah MasyaAllah MasyaAllah…Ya Allah…….baby?? kepala kaki tangan mata even jari…………Ya Allah…..takut sangat-sangat saya time tu….cepat-cepat saya panggil mummy….

saya ambil baby (janin) tu dan letak dalam plastik n simpan dalam peti. saya ke klinik dengan kakak. sebab sakit tadi makin kuat. macam contraction. sakit sangat. nak duduk pun tak boleh. sampai kat klinik, doktor cakap saya dah pregnant 2 bulan setengah. (dua bulan setengah???????) doktor tanya kenapa boleh jadi canni. awak stress ke? saya cakap…….”saya tak tahu pun saya pregnant doktor….sebab saya datang period macam biasa” doktor tanya tarikh period. first period datang selepas deliver baby masa bulan 5. doktor cakap mungkin masa tu saya dah pregnant. period bulan 6 yang datang awal bulan dan akhir bulan tu bleeding tanda-tanda saya pregant (kenapa saya tak tahu ni??) bulan 7 saya tak datang period. doktor pun scan dan cakap ada lagi uri dan darah beku yang tak keluar.

doktor minta ke hospital. saya ke hospital Salam. saya warded petang tu juga. doktor bagi ubat tahan sakit. tak lama lepas tu makan ubat untuk bantu contraction dan keluarkan uri dan darah-darah beku. en.MM dah otw dari kemaman. nasib baik boss bagi balik. tapi kena siapkan kerja dulu. kalau boss tak bagi balik tak tahulah macam mana. sorang diri saya kat hospital. 2 3 jam lepas makan ubat tadi ketulan darah yang agak besar keluar….darah cair macam period tu pun banyak keluar……rasa sakit macam nak beranak dah kurang rasa dah…(makan ubat tahan sakit pun masih rasa contraction tu)….en.MM sampai kat hospital pukul 12 malam. kesian fatimah nangis nangis nak saya dukung. malam tu dua-dua tidur dengan tokma.

esoknya, doktor scan. alhamdullah….semua dah keluar. uri semua. dah kosong. tak perlu dnc. leganya saya dengar. pagi tu umar datang dan tanya “mie, ane baby?” (mummy, mana baby?) adoiiii sedihnya dengar…..pastu tak habis habis tanya “mie kit?” (mummy sakit?) :(

.
.
.

macam-macam tanda ada. fatimah hisap jari kaki. tapi taknak percaya. kononnya karutlah. tanda nak makan itu ini. tanda tak berselera. tanda penat semacam. tanda bleeding tu. padahal time umar dan fatimah ada juga bleeding macam tu. kenapa saya boleh lupa?? :(

sorry baby. mummy tak perasan ke hadiran baby. kalau mummy tahu Allah nak bagi baby. mummy akan jaga baby sama macam mummy jaga abang umar n fatimah. sama. mummy akan jaga makan. jaga kesihatan. tak angkat barang berat-berat. mummy tak tahu. tak tahu sangat-sangat. tapi baby kuat. mummy dah makan nenas. minum air gas. drive sorang-sorang dari shah alam ke terengganu. dukung abang umar yang 12 kilo tu. angkat oven bawak naik rumah. baby kuat sampailah mummy makan ubat panadol tu………….sorry baby…..mummy tak sengaja…………… :(

tak tahu nak rasa macam mana…kehidupan kat sana lebih baik untuk baby….ada terbaca…baby yang meninggal sebelum baligh akan di jaga oleh Nabi Ibrahim sehinggalah kedua ibu bapanya meninggal dan baby ni akan tunggu di pintu syurga menyambut kedatangan ibubapanya. baby tunggu mummy kat sana tau…………nanti mummy, aboh, abg umar, fatimah akan cepat-cepat ke sana…..tunggu tau………….

4 comments:

intannazirajalil said...

salam takziah kak nilam, insyaAllah bby tggu kt syurga..

Unknown said...

Kak Nilam, takziah atas berita sedih ni. Harap Kak Nilam diberi kekuatan semangat dan tubuh badan ya. 😢😢

k said...

semoga cik nilam lebih kuat mengharungi kehidupan. inshaAllah bertemu lg d syruga nnti. take care!

baixura said...

Nilam, takziah. Kita pernah rasa jugak. memang sedihkan. tak boleh bayangkan orang kehilangan baby kalau dah lahir tu..