Friday, November 10, 2017

ptm

hari ni saya rasa macam nak cerita pasal parents teacher meeting kat school umar baru-baru ni
saja untuk buat kenang-kenangan manalah tahu satu hari nanti umar akan baca

parents teacher meeting ni macam hari report card lah
kita pergi school dan jumpa cikgu kelas
kalau zaman sekolah dulu saya paling tak suka sebab saya kena tunggu lama
lama sebab ada 3 orang adikberadik sekolah yang sama
jadi kena ikut giliran..selalunya saya yang di blok lama sekolah akan last sekali lah jadinya
selalunya semua orang dah nak balik baru mommy sampai
tapi waktu cikgu pun dah penat..so sesi berjumpa cikgu kelas akan menjadi laju hehehe

kes umar plak
mula-mula teacher akan bagi kita tengok result final assessment
(ala-ala peperiksaan akhir tahun laa..)
school umar ada beberapa paper; BM, english, math, agama islam dan science
teacher tak letak berapa markahnya tapi dinilai good very good excelent
untuk semua paper umar dapat very good
kalau nak banding dengan exam awal tahun semua satisfactory je
Alhamdulillah ada peningkatan di situ
teacher bagitau umar kat school dia yang paling rajin nak practice baca buku dengan teacher
(buku baca school punya dan buku easy yang english)
selalunya cikgu kelas umar ni dia akan practice baca dalam kelas dan after class
maksudnya masa daycare. jadi teacher cakap umar yg paling awal turun untuk baca :)
sebenarnya kat rumah saya risau sangat sebab bila saya nak dengar dia baca punyalah sussah
macam-macam-macam alasan..kalau ada mood dia pun kejaaaaaaap sangat
pastu penat laaa...nak main laaa...nak tengok pj mask laa...macam-macam
tapi bila teacher cakap macam lega sikit
dan sekarang umar dah masuk buku 6 eassy reading tu dan buku 4buku baca school
kira macam dah nak habis jugak lah...alhamdulillah
baru ni saya beli buku ladybird yang ada suku kata mudah tu
umar dah boleh baca....ALhamdulillah...thank you Allah...leganya rasa :)
teacher cakap umar dah boleh tulis nama sendiri dan tulisan pun kemas
kemas yang comel hahaha sebab ada huruf kecik ada huruf besar
macam huruf umar akan tulis huruf besar...G pun sama haha
satu lagi umar ni kat school suka tau report kat teacher
macam kawan dia suka sakat kawan (bukan sakat dia tau) dia pergi report kat teacher haha
saya dengar...hmmm...kat rumah pun macam tu...hahhaa
kalau fatimah sentuh kaki dia sikit mulalah..."mommy..fatimah pijak kaki umar" over tak? haha
last sekali teacher cakap insyAllah..tahun depan, 6 years nanti umar akan dimasukkan dalam kelas pra-tahfiz..
kat school ada 3 jenis kelas (biasa, advance, pra-tahfiz)
tapi jangan fikir bukan2 tau..walaupun kelas biasa semua dah boleh baca mengira solat semua
kelas biasa dan advance akan jalani kelas macam biasa 9-12
silibus pun macam seklah tadika biasa
tapi kalau kelas pra-tahfiz ni dia lain sikit
kelas 9-2pm. silibus akan ikut silibus darjah 1...tapi taklah sepenuhnya darjah 1.
selalunya yg kelas pra-tahfiz ni sebelah kaki dah masuk sekolah agama SRAI tu
so saya patut lega ke risau ni? hahaha

apa-apa pun..
setakat ni saya agak lega bila umar dah boleh baca dan mengira
saya tahu anak-anak orang lain ada lagi advance
tapi bagi saya dengan pencapaian umar setakat ni saya rasa dah ok sangat dah
Alhamdulillah...Alhamdulillah... :)

kepada umar
kalau umar baca ni...
mungkin masa ni umar tengah stress dengan study fizik ke add math ke atau anatomy tubuh badan manusia ke
mommy nak umar tahu...walau canne susah sekali pun subjek yang umar tengah belajar sekarang mommy yakin umar mesti boleh buat punya
study je k..doa banyak...solat 5 waktu jangan tinggal...solat hajat jangan dilupa..
insyaAllah...mommy selalu doakan kejayaan umar...amin... :)

*tiba-tiba macam beremosi tak keruan plak*

ok lah
sebagai penutup
ini lah aktiviti umar dan cousins tiap kali balik sekolah
mesti nak beli roti kat uncle roti ni
mommy kan orang kaya..takpe beli la beli je semua sekali 


3 comments:

k said...

awww... sedih plak baca part yg bila Umar baca ni nanti. mesti Umar hargai tulisan dan ingatan ibu dia ni :)

alhamdulillah, tahniah Umar!!! semoga terus beerjaya! tahniah juga buat Nilam!!!

dorsett pink said...

WOW! Execellent Umar..

sapphire said...

Thank you aunty llizam dan aunty intan :)