Monday, November 6, 2017

16 years ago today

hari ni hari pertama SPM 2017
saya punya hari pertama SPM ialah pada 16 tahun lepas
pada tahun 2001 di MRSM Kota Putra, Besut
bilangan subjek? 10 subjek (yg wajib 9 tapi mengada tambah 1 tassawur islam)
keputusan? 4A 4B 2C
sangat sangat teruk dalam sejarah peperiksaan besar hidup saya 
sad...sad...sad...
menyesal? banyak menyesal
bestfriend saya dua dua 10A
cinta hati (waktu tu) pun 10A
saya je..takde rezeki...nasib tak cukup baik...? entah
nak kata tak study..study je...tak cukup study hard kot...

adik-adik yang bakal ambil spm tahun-tahun depan
jangan leka...study...study...study dan study..
hafal..hafal...hafal...
buat latihan banyak-banyak...
solat hajat banyak-banyak...doa banyak-banyak
seterusnya berserah kepada yang Maha perancang..dia lebih tahu
jangan jadi macam kakak nilam ni haa... haha

tapi apa yang saya belajar dari kegagalan terbesar dalam hidup ni
saya tahu pelajaran tu amat penting...
awak nak buat apa sekali pun belajar tetap belajar
nak bercinta ke nak join sport ke...belajar tetap nombor satu
dan saya rasa yang mengerakkan saya untuk sambung study sampai peringkat sekarang
pun sebab cita-cita nak jadi doktor zaman spm tak kesampaian
makanya bertungkus lumus la buat master dengan lab yg susah gila
dan skang dengan analisis data GIS yang entah macam mana ntah pening kepala inewww

kesenangan tak datang bergolekkan
semua pun bermula dari bawah...
kawan-kawan yang sekang dah MO dan pun tengah sambung master pun bersusah payah belajar 6 tahun..pastu mengadap zaman HO yang letih dan tak cukup tidur..

tapi jangan la pulak
"dia tu spm 4A je..boleh je buat phd" no no no no...
itu konsep yang salah ok..
apa-apa exam pun penting..upsr pmr spm stpm smeua penting
penting sebab kita menggalas harapan ibubapa yang tinggi
(sorry mummy..mesti mummy kecewa dengan result spm lang dulu kan :( )

ok lah
entah apa yang saya cakap ntah haha
kalau baik ambil..kalau tak baik jadikan kenangan (betul ke?? pelik je bunyinya)

so here we are today with our juniors
(muka semua nak copy paste je hahaha)
dari kanan: Dr. Nina, Dr. Diana dan Dr. Nilam (soon soon soon to be doakan eh)
yang paling saya pasti kenangan di Kota Putra adalah antara kenangan paling best

bye

6 comments:

k said...

Dr. Nilam - inshaAllah soon!!!

Saya SPM 2002, ambil 10 subject juga (9 + 1 subjek teknologi maklumat). Saya ingatkan gagal banyak subject. Alhamdulillah berkat doa orang tua dan cikgu2, saya lulus dan dapat result yg tak sangka boleh dapat. Rasa tak layak pun ada...sebab bukan budak pandai pun.. hihihi siap dapat interview JPA. Tak sangka betul. Tp, tak dapat la kan, result bukan hebat pun. hahaha

sapphire said...

alamak..saya lagi tua ke? haha...
saya pun dengan result camtu dpt interview jpa haha..tapi kawan saya yg dpt resuly yg sama dpt interview n dpt pergi ke japan... tapi zaman tu tak mcm sekarang kan...skang kalau 10A tu kira biasa2 je... huhu...

dorsett pink said...

Diana tu macam saya kenal la..Adakah dia Tg.Nordiana? ex student smkss dulu.. ?

sapphire said...

aah...ex student srss 2 jugak.. :)

k said...

hahaha...sama la kita Nilam! result mcm gempak kan dpt interview JPA... hihihih

Adik saya, SPM 2006, dapat 9A 1B - tak dapat pun interview JPA dan tak dapat pun scholarship apa2. Kesian sangat. bukan rezeki dia.

***tak sangka Nilam tua sedikit dari sy. hahaha. Nilam nampak muda sangat!!!

sapphire said...

saya memang tua. klaau jumpa depan2 boleh tengok proses penuaannya hahaha
(pastu dah ada 2 3 helai uban) :)