Friday, January 4, 2013

dua belas

tahun 2012 dah memutarkan kehidupan saya kepada 360 darjah
berpusing-pusing tunggang tebalik
happy sedih happy balik
semua ada :)

Januari saya dapat adik ipar
yang mana kawan sekelas saya masa darjah 6 Seroja di SRSS2
sekarang adik dah ke UK menemani husbandnya yang sambung study kat sana
dan dah dikurniakan seorang baby boy yang comel, Uwais namanya. :)


separuh dari 2012 saya dihabiskan dengan mengusung Umar dalam perut hihi
*boleh ke cakap macam tu :D*
makanya setengah tahun tu keinginan untuk makan tu membuak-buak
menjadikan saya rajin nak masak apa yang Umar inginkan
salah satunya mini chocolate muffin ni
kalau nak resepi boleh pergi ke page Now Everyone Can Cook


apa yang mengembirakan saya dan menyedihkan saya untuk tahun 2012 ni ialah
bulan March saya ada apply scholarship untuk study ke luar negara under MARA
dan yeay!!! yeay!!! permohonan saya diterima..happy sampai rasa nak melompat-lompat
eh betul tau...
sebab saya dah cuba apply yang sama tahun 2011.tapi tak dapat.
dan tahun lepas try lagi. dapat!! yeay!! :)
 tempat di UK pun dah ada..iaitu di Uni of Leichester.
so saya fikir, sebaik sahaja lahirkan Umar terus gerak ke UK..ecehss..

tapi nak buat macam mana
semua kuasa terletak pada Allah
perancang terbaik yang tiada bandingnya

sepanjang berbulan-bulan menunggu Umar dilahirkan
macam-macam benda dah berlaku
tak adalah macam-macam sangat
tapi adalah benda yang perlu difikirkan betul-betul
sebelum buat keputusan study kat sana

akhirnya
saya dah tolak tawaran belajar di UK
sedih ok.

sangatlah berat hati nak tekan button send masa reply email ni dulu.
tapi nak buat macam mana.
boleh je saya jadi seorang yang pentingkan diri sendiri
pergi ke sana dan biarkan semua benda di Malaysia ni orang lain yang uruskan.
tapi fikir-fikir balik. tak baiknya.

Tuhan saja yang tahu perasaan saya dulu sampai sekarang
lebih-lebih lagi bila tengok gambar adik yang sekarang dah kat UK.
tapi paling kurang, Allah dah bagi saya rasa manisnya perasaan bila sebelah kaki dah kat sana
bila impian sejak kecil hampir tercapai
Tuhan tu Maha Kaya.
mungkin esok rezeki saya ke sana. siapa tahu kan. :)


ini gambar semasa mengandungkan Umar . dah nak masuk 8 bulan masa ni.
satu-satunya pengalaman yang tak dapat saya lupakan.
Alhamdulillah. sepanjang mengandungkan Umar, tak banyak ragamnya
tak ada morning sickness. boleh makan semua benda yang diidamkan.
dan sekarang. Umar dah nak masuk 6 bulan.
kejap je kan. dah banyak akal dah sekarang.
kalau kita pakai tudung, dia tahu kita nak keluar. dan dan tu la dia nak kita dukung dia.
Umar pun tak banyak ragamnya. sangat good boy.
Alhamdulillah. Thank you Allah. Thank you Umar for being such a good boy all this while. :)


lagi apa lagi perkara besar yang berlaku tahun lepas
saya rasa tu je kot :)
biasalah pergi kerja balik kerja
pergi interview kerja sana sini
dapat tawaran kerja dengan offer double dari tempat kerja sekarang
makan tidur makan tidur
susukan umar. pam susu umar. panaskan susu umar.
boringkan. :)


so apa pulak resolusi untuk tahun 2013 ni?
hmm. semoga apa yang saya idamkan menjadi kenyataan.
semoga Allah permudahkan perjalanan hidup untuk tahun ni.
semoga semua orang happy. semoga semua orang dibawah lindunganNya.
semoga semuanya baik-baik belaka.
Amin. Amin. Amin.
:)


6 comments:

Anonymous said...

Alahai Umar,,,,tolong lah! tolong jangan cumil sangat..

Love
aunty Anon

syira said...

lepas ada anak ni priority hidup dah berubah kan.

sapphire said...

Aunty Anon: thank you :)

syira: sangat!! 10% sahaja untuk diri sendiri.

nd_auni said...

InsyaAllah Allah lah sebaik2 perancang. I can feel you, your feeling when you're about into your dream, just one step closer but atas pengorbanan kita kena korbankn cita2 n impian yang kita idamkan. Rasa kt hati ni n rasa nak nangis tu bila baca your story about that. :') sbb prnh rasa. insyaAllah rezeki Allah itu luas. :) you have another chance. insyaAllah if ada rzk boleh sambung post-doc and buat abroad. Believe me study abroad is not as beauty n happy as other people thought. Jauh dr family, 3 years full of stress, ujian sekeliling, supervisor, money, study n etc. InsyaAllah be positive, take positive and all the postive things will come to you sis. May this 2013 will bring you more happiness, joy, sustenance n health. :)

sapphire said...

thanks nd_auni :')

InsyaAllah...amin amin..harap dapat buat post-doc kat sana...study rajin2 kat sana eh.. :)

chumut said...

salam, kak nilam!
umar sangat chumil! especially pipi umar! dan saya pon dream utk further UK sebenarnya... and this post, you inspired me. :DD!

love,
chumut