Sunday, January 6

asam pedas daging

saya tak pernah tahu ada macam jenis asam pedas dalam dunia ni (dalam malaysia ni laa)
yang saya tahu cuma asam pedas ikan kembung atau ikan tenggiri
tapi bila sebilik dengan orang melaka dulu,
baru saya tahu ada asam pedas ayam laa daging laaa
roomate saya pernah bawa bekal dari rumah asam pedas daging
sedap sangat sampai teringat-teringat sampai sekarang :)

dah mengidam nak buat dah lama
cuma baru semalam baru berkesempatan nak buat
pastu tanya sikit-sikit resepi dari kawan yang juga orang melaka

dan waallllaaaaahhh...terhasilah asam pedas daging ala cik sapphire

jom tengok bahan apa yang perlu

Bahan-bahan: (untuk 2 orang makan)
1 mangkuk daging (dihiris kecil kecil)
2 sudu besar cili giling (kalau nak pedas boleh tambah lagi)
3 sudu besar bawang yang telah dikisar
sedikit kunyit hidup dan lengkuas (ditumbuk)
1 batang serai
1 kuntum bunga kantan
sedikit daun kesum
sedikit belacan yang telah dibakar
3 sudu kecil pes asam jawa (saya guna cap adabi)
1 biji tomato (dipotong 4)
garam dan gula secukup rasa


Cara-cara:
tumiskan cili giling dan bawang kisar hingga garing (guna api kecik ye)
masukkan kunyit hidup, lengkuas, serai, belacan
biar sekejap
masukkan daging..gaul biar rata
bancuhkan pes asam jawa dengan semangkuk sederhana dengan air
(atau sehingga air menutupi daging tadi...biar daging tenggelam sikit je)
 masukkan bunga kantan dan daun kesum
perisakan dengan garam dan gula
biar mendidih hingga daging lembut,masukkan tomato


dah siap.... senang je kan hihi
renehkan lama sikit pun takpe...takut daging tak cukup empuk
ada yang tercabut gigi kang.. :)

nak lagi sedap
boleh tiru kombinasi lauk yang saya makan semalam
en.mm cakap sodap hingga menjilat jari :)


selamat menjadi master chef semua!!
:)

No comments: