Friday, April 1

poppy

tahu tak nama bunga merah menyala ni apa..?
saya pun baru jer tahu kejap tadi
nama dia: Poppy
hanya terdapat di negara beriklim sejuk sahaja
negara beriklim tiba-tiba panas bulan 12 dan hujan bulan 4 macam kita nih xde :)
jatuh dalam genus Papaveraceae yang mana sama spesies dengan dengan Opium poppy dan macam-macam spesies lain lagi
[nama spesies nih buat saya teringat cik opyness jer heee]
biji benih boleh dibuat minyak masak
bunga nih simbol kepada tidur dan kematian sebab warna merah dia yang menyala tu
(terus tak jadi nak buat bunga tangan hee) 
tapi..bunga nih ada dalam banyak warna: pink, orange, purple, kuning

itu sahaja  kelas cik bunga untuk hari ini...
homework hantar minggu depan yer
bye! 

No comments: