Monday, March 5, 2018

reviewer

baru-baru ni saya ada terima email dengan title "invitation of review"
mula-mula baca tajuk email tu macam...ye ke ni?/ nk suruh kita jadi reviewer ke ni?
paper yang nak di review tu ada kaitan dengan field saya which is waste management
paper tu pasal waste minimization di South Africa.
macam kelakar plak. sebab saya kan student lagi. kalau dah memang lama dalam bidang ni memang logic la kan publisher tu pilih saya utk jadi reviewer kan.



pastu saya pun tanya pendapat kat SV
(semua benda nk tanya pendapat sv. haha. harap sv tak bosan dengan soalan2 saya)
pastu sv cakap
"nilam...awak tu dah tua ...awak dah tahu semua benda dah...cuma kadang-kadang awak tak yakin je.."
(dah tua?????hukhukhuk..memang saya dah tua pun Dr. tp masih study dan tak punya kerja sobsobsob)
"bagus laa nilam..boleh awak belajar canne orang lain tulis paper"
saya pun macam...ok..boleh laa...

baca punya baca..pening kepala dengan paper structure dia hahhaa
seriously...method kat mana. result kat mana...fuhhhh...
(harap reviewer utk paper saya tak rasa macam apa yg saya rasa time check paper ni)
pastu saya kena bagi komen setiap subtopik. dari intro sampai acknowledgment.
bahagian method dan result & discussion panjang lebar sikit comment nya
(bajet sgt tau comment panjang2 paper org hahaha)
sebab nya saya memang tak faham apa yg dia cuba sampaikan..
last sekali ada ruang sama ada paper ni perlukan minor correction atau major atau reject terus
jangan risau...saya bagi major correction je. dan boleh publish lagi
(betul ke apa yg saya buat ni....)

pastu submit

bila dah submit tu publisher email kalau nak jadi reviewer untuk paper tu boleh la hantar cv
saya pun try je la kan. no harm pun. (bak kata sv)
(padalah paper baru 1-2 je..tu pun scopus je hahaha..)
takpe la kita try je la kan. tak try tak tahu setakat mana kita layak kan hehehe
sekali....diterima..Alhamdulillah...
(kelajar je hahah)

so lepas ni apa plak?
tunggu dan lihat je la.. :)
sekian update terkini saya

4 comments:

dorsett pink said...

tahniah nilam. at elast nilam dapat gak experience jadi reviewer masa tengah study lagi

Hans Hanis said...

tunggu tengok macam mana pula jadinya
hehehe

k said...

tahniah Nilam sbb dah jdk reviewer dan tahniah dah publish papers! scopus JER? hebattt tau!

sapphire said...

intan & ilzam,
thanks!! saya pun tak sangka...tiba2 je..haha

Hans,
haha..harap2 paper2 lepas ni tak memeningkan kepala :)