Wednesday, March 24, 2010

Ku

hye. pagi semua. erm. entry kali nih. adalah rentetan pertanyaan cik chomel knp hanya bercerita pasal mummy, adik beradik n adam sahaja. heee. mereka menjadi tajuk utama sebab mereka paling rapat dekat dgn saya. n mana ayah saya? erm..ingat lagi entry ini?? psl salasilah keluarga sebelah ayah...atau entry ini?? pasal sehari sebelum raya...haihh..lupa.. da delete blog iamsaphire tu..ok ok..jom kita bercerita pasal ayah saya hari nih.

ayah saya. nama dia Tg.Ibrahim Tg Pekerma. asal Trg. tapi kerabat Pahang. sebab Ki saya asal pahang. dipendekkn cerita. Ki saya sepupu dengan Sultan Pahang. jadi saya ngn sultan pahang berapa pupu?? dipendekkan cerita yg klu dipanjangkan mmg akan memeningkan. ayah saya sepupu pula dengan pemaisuri raja negeri sembilan skang. aka canselor ukm skang lah. kabel besar punya kan. hoho. tapi.. dipendekkan cerita..kami semua xde la rapat sangat pun.

x mcm org lain. atau sama seperti kerabat yg lain. panggilan ayah tu mcm sgt pelik. n saya sendiri mcm x biasa dgn panggilan tu. saya panggil ayah saya Ku. sebab klu ikut protokolnya klu nk berckp dengan org yg lebih tua kne berbahasakan dengan panggilan Ku. contoh satu ayat .. sesi bercakap dengan makcik yang ber-Tengku. makcik bertanya.."da mkn??" saya selaku yg lebih muda akan jawab "Ku" . Ku disitu sama juga dengan "yer"..contoh x kne lansung hoho.

sebenarnya. x byk kenangan saya dgn Ku. dipendekkan cerita. Ku dan family saya agak jauh. mungkin perlu berkongsi masa dengan 8 org adik beradik yg lain. klu ada kenangan pun time kecik kecik dulu. dengan Ku. semua nya kne protokol. bahasa istana segala. tp ok je sebenarnya. lain dr yg lain kan. yg saya paling ingat, Ku sgt suka minum coffee. tiap2 pagi n sebelum tdo. mesti minum satu mug.

Ku klu menurut kawan2 dia. dia sgt lemah lembut. maksudnya bukan patah ke sotong ke. tapi. mcm seorg yg sgt berbudi pekerti yg tinggi. hoho..chewahhh .. cakap pun xde nk meninggi suara ke. baik baik saja laaa. tapi jgn buat dia marah. abes la korg :P

Ku dulu pernah bekerja di Majlis Perbandaran Kuala Terengganu. sepejabat ngn mummy saya. kt situ la bunga bunga cinta berputik..huhu. diorg nih org lama MPKT. sebut je Ku Yem (Ku saya la) n Kak Nah (mummy saya lah) semua org kenal. klu gi pasar payang. n parking full. sebut je nama mummy atau ku ..tiba tiba ada je parking yg kosong . ajaib kan. huhu. masa saya pratikal kt mpkt dulu. tiap tiap hari duk tanya mami apa khbaar..ku buat apa skang. hampir setiap org dlm department tu nk tanya pasal mami n ku. jenuh ambo nk menjawab nye :P

n Ku ada penyakit jantung. mungkin sebab dia perokok yg tegar. tapi dia degil. org suruh gi hospital xnk. haihh. sampailaaa sehari sebelum raya tahun lepas. Ku selamat pulang ke rahmatullah. dpt berita nih time saya n mummy sibuk2 buat kek tempahan org. tiba2 ada org call "ur dad da xde". huh. terus call makcik makcik n adik adik yg lain. terus ke hospital. terus ke masjid. n semua nya selesai hari tu jugak.

jadi. tu saje la kot pasal Ku saya. n korg dah tahu knp saya x selalu sebut Ku dlm blog yg dulu atau skang.

1 comment:

En Kid said...

Al-fatihah~
insya Allah..mudah-mudahan ditempatkan dlm kalangan org2 beriman dan beramal soleh..

p/s: teringat time dpt es-em-es tu..