Tuesday, January 23, 2018

chickenpox

jarang-jarang Umar sakit. kalau batuk selsema tu biasa. tapi kali ni demam sampai suhu cecah 40degree. badan lemah. nak bangun pun tak larat. semalam pergi klinik doktor cakap demam campak. sebab ada bintik-bintik yang berair. tapi tak banyak. Doktor bagi ubat sapu dan ubat telan (ubat antiviral).

kat school umar rupanya ramai juga yang demam campak. saya memang perasan sejak last week lagi ada parents yang cakap anak-anak cuti sebab demam campak. tak sangka pulak akan berjangkit ke umar. sebab tahun-tahun sebelum ni ok je. dah nak kenakan. :(

tapi semalm memang kemuncak. sebab ramai pulak yang cuti sebab demam campak ni. nasihat Doktor semalam kalau school ada lebih dari 5 orang yang demam campak school tu patutnya ditutup supaya pihak sekolah dapat bersihkan sekolah dari virus campak ni. saya pun maklumkan kepada pihak semalam. rupanya pihak seklah dah maklumkan KKM untuk datang check.

petang semalam jugak KKm datang. dan lepas disiasat (eceh disiasat haha mcm ada kes besar je hehe)so lepas disiasat rupanya ada 20 orang student yang berjangkit. ish ish ish. memang hari ini dalam sejarah betul ni. sebab sepanjang umar sekolah kat sini tak pernah sampai canni. jadinya school umar tutup starting today until 31Jan.

PKD pun dah call setiap parents yang anaknya terlibat. termasuk saya lah. Pegawai tu cuma bagitau apa yang kita sebagai parent patut buat kat rumah yg ada anak yang demam campak. yang kesiannya kat parents yang takde tempat nak hantar anak-anak. especially yang kerja. saya ok la. tak kerja. bolehlah jagakan sepanjang 2 minggu sekolah tutup ni. semoga dimudahkan urusan parents yang lain.

hari ni hari kedua dah umar tak sihat. macam dah bertenaga sikit. dah boleh gaduh dengan fatimah
dah ada selera nak makan roti ke minum susu ke.

cepat2 sihat umar. risaulaa canni.
Ya Allah. berilah kesembuhan kepada Umar Nashriq, Aminn.

2 comments:

k said...

amin....semoga cepat-cepat sembuh Umar!

sapphire said...

ALhamdulillah. umar dah sihta dah. badan dah tak panas. cuma bintik2 chickenpox tu je yang belum surut.